jom klik ni untuk menjadi yang pertama untuk mengetahui tentangnya

Sunday 20 January 2013

Sinopsis Novel Untuk Semua Dosaku karya Rin Ahmad





Assalamualaikum

Hari ni nak review pasal novel Untuk Semua Dosaku. Cam biasa ni sinopsis novel ni 

Kisah cinta antara Nur Lisa dan Syed Azri berputik di bumi Jerman. Nur Lisa gadis pintar yang hidupnya riang
bertemu dengan Syed Azri kerana rancangan nakal si adik. Sharifah Azrina yang disangkanya teman sebilik sebenarnya ialah jejaka kacak bernama Syed Azri.
“Tak menyesal ya. Tak nak tarik balik kata-kata awak tadi?”
I do the talking a lot. Which one you meant dear roommate?” Nur Lisa tergelak. Sengallah Azri ni. Pebende
merepek entah.
I’ll be the one. Betcha.
Nur Lisa tergelak besar. Orang buat lawak dia buat serius la pula. Ego seorang lelaki. Tak boleh tersentuh. Nur Lisa ambil mudah. Tak menyangka jalan-jalan di hadapan yang akan bermula bersama Syed Azri. Permulaan yang tiada penghujungnya.
Walk the talk Syed Azri.
Sikap selamba Nur Lisa akhirnya memikat Syed Azri yang egonya sentiasa dijulang ke langit. Di saat cinta berkembang mekar, cahaya hidayah menerjah ke ruang hati Nur Lisa. Kisah lampau, kisah zaman peralihan. Betul orang cakap, nak buat baik, beribu halangan sudah menanti di hadapan kita. Cinta yang menggunung dan kasih sayang yang melimpah-ruah terhadap Syed Azri terpaksa dikorbankan demi cinta barunya kepada Yang Esa.
“Lisa.” Syed Azri cuba memeluk Nur Lisa. Mahu menenteramkan Nur Lisa. Dia kalah melihat titisan air mata
di pipi Nur Lisa.
No.” Nur Lisa menolak tubuh Syed Azri dengan kasar.
“Boleh tak jangan keras sangat? We’ve been together for years and we’ve done lots more than this.

Please....”
“Tolong hormat saya. Perlu ke saya merayu agar awak menghormati saya or should I say even if we’ve been
together thousands years, the fact is you are not my husband. Awak tak halal untuk saya. Dan saya pejam mata
untuk kisah silam kita.”
“Lisa!”
I better get going before things become worse.”
It’s worse already and I hate when you pretending to be good when I know who you are inside out.”
Then hate me.” Bergegar dada Nur Lisa mendengar perkataan ‘pretending’.
Mereka berpisah di bumi Jerman namun jodoh mengejar Nur Lisa dan dia terpaksa akur bahawa jodoh dambaan lelaki yang boleh dijadikan peneman jalan ke jannah hanya tinggal mimpi. Pertemuan semula dengan Syed Azri di Malaysia menjadi titik ketenangan Nur Lisa dirembat dan kehidupan penuh berliku di samping orang yang pernah menolak jalan yang dipilihnya. Melayani kerenah Syed Azri yang akhirnya bergelar suami atas paksaan keluarga tak semudah ABC apabila jalan hidup yang dipilih berbeza. Apabila tiba saat diri mahu berubah, orang yang paling dekat tidak memberi sokongan malah memandang sepi. Keluarga yang memandang hina dek masa lampau yang terbongkar dan suami yang masih meragui dirinya yang kini berubah.
You know what naughty Dutches always said for their wives? There are only three ways to please their men. First please them on bed. Second, make them sandwiches and third don’t talk so much. Now do number three and get yourself ready.” - Syed Azri.
Syed Azri bukanlah lelaki kasanova dan dalam hatinya hanya terpahat nama Nur Lisa. Hanya keegoan membuat dia tegar melepaskan Nur Lisa dulu dan di saat Nur Lisa kembali dalam hidupnya, siapa sebenarnya yang didambakan dalam hidupnya kini? Nur Lisa kekasih hati merangkaproommate di studio kecil di Jerman dulu atau Nur Lisa si isteri yang kini sudah jauh berbeza?
Setiap permulaan pasti berhalangan. Mampukah Nur Lisa kekal menjadi hamba-Nya yang taat dan menjadi isteri yang solehah kepada Syed Azri? Mampukah Syed Azri berjalan seiring dengan jalan yang telah dipilih oleh Nur Lisa?
Nur Lisa binti Tajudin : ~ Cinta yang berputik dalam kancah dosa. Adakah akan terpalit selamanya? Syed Azri bin Syed Gilani : ~ Cinta yang tak perlu berubah. Adakah akan kekal selamanya?

Hari ni aku terlebih rajin nak taip sinopis kat belakang novel pulak. Atas ni sinopsis dari kakinovel

Nur Lisa , gadis pintar yang melanjutkan pelajaran ke Technical Universiti of Munich , Jerman , yang terperangkap menjadi roomate jejaka kacak , Syed Azri dengan sexy-smart-beard yang egonya tinggi melangit di studio kecil Pasing , Jerman. Sikap selamba Nur Lisa telah berjaya menambat hati Syed Azri yang pantang dicabar

Beerpasangan dan berkasih bukanlah tiket untuk hubungan kekal lama apabila cahaya hidayah menjengah ruang hati Nur Lisa. Bertahun hidup bersama di bumi asing merantai kaki Nur Lisa tetapi dia tegar melangkah pergi. Pergi meninggalkan semua dosa.

Impian Nur Lisa yang mendambakan lelaki yang beriman sebagai pasangan yang mampu membimbingnya lebur.Bagi Nur Lisa , sedalam mana cintanya terhadap Syed Azri , perkahwinan bukanlah penghapus dosa silam. Dipaksa berkahwin oleh keluarga yang malu apabila mengetahui kehidupan bebas Nur Lisa bersama Syed Azri di Jerman dulu menambah duka. Betullah kata orang...nak buat baik susah, nak berubah jadi baik, berganda-ganda lagi susah. Tanpa sokongan keluarga dan suami sendiri , mampukah Nur Lisa tegap berdiri di jalan yang telah dipilihnya? Mampukan Nur Lisa kekal menjadi hambaNYA yang taat dan menjadi isteri yang solehah kepada Syed Azri? Mampukah Syed Azri berjalan seiring dengan jalan yang telah dipilih Nur Lisa?

No comments: