jom klik ni untuk menjadi yang pertama untuk mengetahui tentangnya

Monday 1 February 2016

Sinopsis novel Jangan Padam Rindu karya Rina Farizq

Assalamualaikum

Okay iols exited sangat nak review novel tahun 2016 yang pertama dimiliki. Gittew !. Iaitu novel jangan padam rindu karya Rina Farizq. Exited sebab novel ada tandatangan penulis (ek eleh itu pun nak bangga). hahhaha then dapat yang cetakan pertama punya. Haruslah exited & seronok kan.

Nah ni iolss bagi sinopsis  dari website kakinovel :

Ellina tak sangka dia dilamar oleh tuan haji kerepot yang bertongkat! Dia tak rela nak bertunang dengan lelaki tua yang gatal tu. Nak kahwin? Lagilah tak ingin!
Ellina: Lagi satu, bukan semua orang tuan haji boleh beli hatinya dengan kebendaan. Note4 pink ni memang awesome tapi itu tak bererti saya dah jatuh tergolek kat sini.
Mereka tak pernah bertemu, hanya berkomunikasi melalui aplikasi WhatsApp. Mujurlah ada media canggih tu. Kalau tak, ‘muntah hijau’ dibuatnya kalau terpaksa bercakap secara langsung dan bertentang mata dengan tuan haji.
Tuan haji: Ellina, saya ikhlas nak kahwin dengan Ellina. By the way, Note4 pink tu saya hadiahkan dengan ikhlas. Saya tak ada intention pun nak buat Ellina jatuh tergolek kat sana. Ellina, jatuh tergolek ke?
Serius Ellina tak boleh tahan. Geli betul dengan lelaki tua yang bertongkat tu. Tapi nak buat macam mana? Apa pilihan yang dia ada?
Ellina: Saya serius. Apa kata kahwin saja dengan ibu saya? Saya lebih rela jadi anak tuan haji. Please marry my mom.
Tuan haji : Ellina… I want to marry you, not your mom.
 Ellina pasrah. Majlis pertunangan dijalankan walaupun hati tak rela. Tak ikhlas! Tapi, kenapa bila tiba hari pertunangan orang lain pula yang bertunang dengan dia? Bukannya tuan haji. Dan Ellina rasa nak mati bila ‘orang’ itu sebenarnya yang meminangnya. Ellina rasa tak menentu bila ‘orang’ itu yang menjadi tunangnya. Kenapa ‘orang’ itu? Kenapa orang yang telah merobekkan hatinya muncul semula dalam hidupnya?
“Simpan rindu dalam hati!”

Camane teruja ke tidak ? . hahha. ni sinopsis belakang novel.

so basically Ellina ni dia macam tak tau dengan siapa yang dia kena kahwin. Tuan Haji dah pinang dia tapi dia taknak lah sebab Tuan Haji dah tua pada pandangan dia. Tuan Haji buat macam2 lah supaya Ellina terima pinangan dia.

Tapi sebenarnya anak Tuan Haji , iaitu Akid Fauzan yang iolss bayangkan Fadlan Hazim sbg Akid Fauzan. Over tak. hahha. Tapi ada cerita antara Fauzan dgn Ellina ni. Ada a few bab yang akan reminiscing saat2 dorang bercinta dan kenapa dorang putus. Jangan skip2 ye. Fauzan ni tersangat sweet orang nya even baru kenal Ellinapun dah panggil Ellina princess. Ko ghase ?.

Fauzan ni memang sweet giler dengan Ellina , tapi malu2 nak mengaku. hahaha
Biasalah kan dalam novel mesti ada orang ketiga. Dalam ni ada watak Mellisa yang agak jahat ler juga. Iolss suka watak El..Lina (panggilan Fauzan utk Ellina). Suka watak Ellina sebab dia agak berdikari juga lah. then satu habit dia yang buat Fauzan geram dengan dia ialah dia suka gigit hujung bibir. hahha. syam kawan Fauzan pun jahat juga. nak tau kena beli dan baca. hehehe. nanti spoiler pulerr. tak gitu?..


basically novel ni best sebab jalan cerita tak berat sangat , best sebab ada part @ bab macam mana dorang berjumpa, kenapa berpisah, kisah parents & family Fauzan yang buat kita tertanya@ & etc.

Tbh,ni novel pertama karya Rina Farizq yang iolss baca. Dan memang tak menghampakan. selain tu ada juga watak Miwal , Hani, Akma & etc yang korang kena explore. tak syok ah kalau cerita semuakat sini kan. hihi.



2 comments:

Anonymous said...

thank you darling sbb sudi dapatkan JPR and review sekali. XOXO! :)

Anonymous said...

Mcm best jeee